Sakuracon – 2010.04.24., szombat

Lejárt az idei első nagy animés rendezvény első napja. Lássuk, mi történt!

A Sakuracon ugyebár idén a MAT és a Mondo közös szervezésében került megrendezésre, a Hungexpón. A helyszínre dél körül értem, szóval a beengedésről, kezdeti dolgokról nem tudok nyilatkozni. Viszont a biztonsági őrök most is rendesek voltak. Átvettem életem első VIP-jegyét, fura volt😀 (Összegyűjtöttem az eddigi karszalagokat és programfüzeteket, íme: )

Aztán a kis programfüzetkét valahol útközben elhagytam, de naivan elindultam a K pavilon felé, gondolva, hogy ott vannak az árusok. Tévedtem, tele volt álldogáló emberekkel, ugyanis itt volt az AMV- és a cosplayverseny, pont azok, amelyek soha nem szoktak érdekelni. Leadtam a kabátomat a ruhatárban, egy kicsit poénos volt, ahogy a Takebayashi Étterem dolgozói próbáltak elférni a telitömött ruhás fogasok és a ruhatáros lányok között (a ruhatár pultja volt egyben a Takebayashi Étteremé is). Egyébként gondoltam rá, hogy veszek egy szusit, és életemben először kipróbálom (igen, még nem volt alkalmam japán kaját enni, de tervben van régóta…), de rájöttem, hogy még mindig nem tudom rendesen fogni a pálcikát, szóval elvetettem az ötletet, hogy ne több ezer ember előtt röhögtessem ki magam, amint magamra öntöm a szójaszószt😄
Végül megtaláltam a 25-ös csarnokot, ahol az árusok voltak, és a Mangafan pultot is. Élőben is megismerhettem szerkesztő-Orsit, aztán pedig lektorkolléga-Misit, és kaptam az új mangákból. Ha esetleg maradt valamilyen baki bennük, nyugodtam szóljatok (borító nem ér, az nem az én hatásköröm). Ezután megvettem a Fumaxnál a Démonnapló befejező kötetét, és megerősítést nyert, hogy a Fumax kiadja a Hetaliát🙂🙂 , ugyanis ilyen szép kártyákat osztogattak a mangákhoz:

Kérdésemre elmondták, hogy az első kötet a május 22-i 6. Magyar Képregényfesztiválon megvásárolható lesz. Beszereztem az Uszagi eddigi legvastagabb (8.) kötetét is – de a megjelenésekről lesz külön poszt. Nagy szívfájdalmam volt viszont a Berserk hiánya…
Innen visszamentem a K-ba, ahol kezdődött a Mondós beszélgetés Mondo-Dancival. Szó esett az AS-sel való balhéról és kibékülésről, arról, hogy pang a hazai piac, ezért írnak külföldi animékről/mangákról többet. Ezenkívül szó volt még arról, hogy az utolsó Mondo eléggé rózsaszín-cukormázas lett, meg megkérdezték azt is, hogy ilyeneket, mint Bleach/DN, minek kell annyit nyomatni a magazinban. Fültanúja lehettem annak, miért is van szükség a magyaros átírásra: valaki a sónent “súnen”-nek ejtette, a Hepburn-átírás magánhangzóit is angolosan ejtve (ugyebár a magánhangzókat az olasz nyelv szerint ejtjük, valamint az ou=ó). Jó sok karaokét hallgattam a moziteremben, amíg a szinkronos beszélgetésre vártam, volt köztük sok nagyon jó, meg voltak nem annyira jók is, természetesen. Viszont lennének ehhez is megjegyzéseim: a japán ‘ni’ szótagból az ‘n’ kiejtése nem a magyar ‘n’-nel egyezik meg, hanem egy ‘n’ és ‘ny’ közötti hang. A ‘wa’ szótagot nem magyar kemény ‘v’-vel ejtjük, hanem lágyabban, az ‘wo’ esetében pedig nem ejtünk ‘v’-t. Ezenkívül a japán ‘r’ nem olyan pörgős, mint a magyar (inkább ‘r’ és ‘l’ közötti), asszem, ezzel a sorezore szónál találkoztam.
Innen visszamentem a 25-ösbe, ahol a szinkronosok előtt DDR volt, nagyon jól nyomták😉 . A szinkronosok közül megjelent Magyar Bálint, Kántor Kitty, Maday Gábor és Dögei Éva. Amikor a színpadra mentek, gondolkodtam, hogy szerintem a szőke Dögei Éva, de azt is gondoltam, hogy az AS-es interjúban mondottak után biztos nem jönne el egy ilyen rendezvényre. Hát, tévedtem, tényleg ő volt. Tonya kérdezte őket az általuk szinkronizált animékről, arról, mi volt a kedvenc szerepük, mit szinkronizáltak legelőször stb. Meg akartam kérdezni Dögei Évától, hogy miért gondolja azt, hogy az anime rossz hatással van az emberekre (vö. AS március-április 2010.), de aztán megemlítette, hogy nem tetszik az erőszakosság (szokásos klisé), és hogy ő nem hagyná a gyerekének, hogy nézze. Maday Gábor elmondta, hogy az általa szinkronizált karakterek többsége vagy kopasz, vagy néger és kopasz😀 (vö. Yasu). Az is kérdés volt még, hogy hogy tetszik nekik a con. Negatívum volt viszont, hogy ugye ez a beszélgetés egy helyen volt az árusokkal meg a japánnépdal-oktatással, tehát a mikrofonok és a hangosítás ellenére, elég keveset lehetett érteni a beszélgetésből.
Még amikre megjegyzést tennék: 1. A Mondo és a MAT együttműködését itt-ott nagyon fikázták, mondván, hogy a Mondo “elveszi” a MAT-tól a cont. El kell olvasni a MAT honlapján (ha visszakerülnek) a dokumentumokat, közgyűlési jegyzőkönyveket. A MAT anyagi problémák miatt nem biztos, hogy meg tudta volna szervezni a rendezvényt, viszont így a Mangafan és a MAT is jól járt, na meg persze a rajongók is – ez az én meglátásom. 2. A helyszínt is sok rossz szóval illették, a kedvencem az volt, hogy a Hungexpón nem lesz meg a “con-fíling”😄. Szerintem nem feltétlenül rossz az, ha nem nyomorog az ember egy kis épületben, hanem van elég hely. Valahol azt olvastam, hogy azért volt rossz, mert sokat kellett járkálni. Ez igaz, viszont nagy zöld terület is volt emiatt, tehát nem torlódott fel a sok ember. A ruhatár és a Takebayashi összevonása nem volt jó ötlet, meg ami még nem tetszett, hogy a moziteremben voltak beszélgetések meg karaoke, mellette pedig a folyosón konzolverseny. Két mikrofon ordított a két helyen, nem volt valami jó. Az előző MondoConokon jobb volt, hogy a kék és zöld (vagy milyen) termek is a helyszínhez tartoztak. A másik negatívum pedig a szinkronosoknál említett probléma, hogy nem lehetett igazán hallani a szinkronosokat az árusok miatt.
Ennyi voltam mára, a megjelenésekről lesz külön poszt.
Ja, Őszi Animecon október 2-3-án, szintén a Hungexpón!

Friss: ANIMAX BEJELENTÉSEK ITT!

6 thoughts on “Sakuracon – 2010.04.24., szombat

  1. “megemlítette, hogy nem tetszik az erőszakosság (szokásos klisé), és hogy ő nem hagyná a gyerekének, hogy nézze.”

    Úgy látszik, a Nodameről hamar elfeledkezett. Abban nincs erőszakos jelenet, egy gyerek akár a komoly zenét is megszeretheti az anime által. D Gray mant kisgyereknek én sem engedném nézni, de nem is nekik készült.

  2. A Nodaméről azt mondta, az tetszett neki. Akartam is mondani, hogy ugyebár az anime nem csak gyerekeknek készül, hanem, mint a filmeknél is, vannak különböző típusok, de túl hátul ültem, és a zajban szerintem nem hallottak volna…

  3. A szinkronos beszélgetésre én is kíváncsi voltam, de a rövid bemutatkozások után léptünk is. Semmit nem lehetett hallani, álltunk a hátsó sorban a hangcuccok előtt, és csak foszlányok maradtak meg, fel sem ismertük őket (csak egyet).

  4. “szerintem azt hiszi, hogy az ilyen DGM-féléket is kisgyerekeknek szánják…”

    Szerintem is. Sokan sajnos mindig azt hiszik, hogy ha valami rajzolt akkor az csak kicsiknek való.😦

Ne habozz, kommentelj!

