A Dal 2014 – előzetes véleményem a dalokról

ADAL20142014-ben is újra itt az Eurovízió, újra itt A Dal! Mához két hét megkezdjük a 2014-es magyar dal kiválasztásának folyamatát. Már ismert mind a 30 dal, amelyet az élő műsorba beválogattak – meg is hallgattam őket, és gyártottam egy előzetes értékelést. Íme:

Az értékelés a tőlem megszokott módon történik: 1-től 5-ig pontoztam a dalokat, az 5-ösök a legjobbak, amelyeket nyugodtan kiküldenék Koppenhágába (így a felvétel meghallgatása alapján – az élő show során a véleményem változhat!); a 4-esek azok, amelyeket szintén szívesen hallgatok, de valami miatt nem érték el az 5-ös szintet (még ezek is megállnák a helyüket a nagy versenyen); a 3-asok kellemes, rádióban elhallgatható dalok, amelyeket azonban nem szívesen látnék Koppenhágában; a 2-esek valami miatt számomra nem az igaziak, nem szívesen hallgatom őket, de ha a rádióban meghallanám őket, nem kapcsolnék el, Koppenhágába nem küldeném ki őket; az 1-eseket egyáltalán nem szeretem, semmiképp nem szeretném őket látni májusban Koppenhágában.

Azt is mindig leszögezem, hogy lehet, hogy egy olyan dal, amelyik tőlem most 5-öst kapott, a nagy versenyen mondjuk csak 3-ast fog, mert más lesz a viszonyítási alap.

Nézzük tehát a dalokat!

5 PONTOSAK

Alapjáraton egyáltalán nem szimpatikus nekem Király Linda, sosem volt az. De a 30 dalt végighallgatva mindenképp az 5 pontosok közé kellett sorolnom. Pörgős, energetikus (igaz, hogy nem valami különleges, hallhattunk ilyet már sokszor), jó az énekhang. Valaki egy kommentben azt írta, hogy Joss Stone: You had me c. dalának koppintása. Hát ezt én nem állítanám, de tény, hogy hasonlít a stílus – lehet, hogy ezért tetszett meg nekem? Anno a You had me-t nagyon szerettem.

Radics Gigi számát is az 5 pontosak közé soroltam, DE ettől függetlenül azt hiszem, ez még mindig nem az igazi dal, ha Gigit akarjuk Eurovízióra küldeni. Ez is megállná a helyét odakint, de egy ilyen jó hanghoz még ennél is jobb dalt lehetne írni. Ebben a “catch me”-s rész egy kicsit fura, sokaknak nem is tetszik a kommentek alapján, én mindenesetre szívesen hallgatom.

Kállay-S. András sem volt nekem sosem szimpatikus, de az idei dala kétségkívül jó. A tavalyi-tavalyelőtti dalait nem szerettem, az idei viszont már első hallásra bejött. Kellemes dallam, komoly mondanivaló. Mindenképp az 5 pontosok között a helye.

Pál Dénes dala a FB-n (kattints)

Pál Dénes dalát a kiadója a Youtube-ról leszedette, így egyelőre csak egy Facebook-videót tudok linkelni. Dénesék tavalyi dalát kezdetben támogattam, aztán később már nem annyira, túlságosan lassú, unalmas volt. Ez az idei dal viszont nagyon jó! Passzol Dénes hangjához, kellemes, dúdolható, megmarad az ember fülében. 5 pontos!

Polyák Lilla tavalyi dalát is szerettem, az ideivel is így vagyok. Lassú, de nem baj, kellemes, és Polyák Lilla esetében 100%, hogy hibátlanul énekelné el mind idehaza, mind Koppenhágában.

4 PONTOSAK

Dér Heni dala nekem tetszik, pedig nem az én stílusom. Mégis jó, 5 pontot azért nem kap, azt a szintet nálam nem éri el, de szívesen hallgatom, a szövege is érdekes, vicces. Az angol változat viszont borzalmas!

Ez az egyik kedvencem😀 Ilyen stílust még úgyse küldtünk Eurovízióra, próbáljuk meg? Vicces, könnyed, jópofa. A sikerében nem vagyok teljesen biztos, de abban viszont igen, hogy érdekes színfoltja lenne a nagy versenynek, ha ezt a számot küldenénk.

Ki ez a Joni? Eddig nem hallottam róla. Pedig a dal nagyon jó, így a felvétel alapján a hangja is, szívesen hallgatom! Viszont hibája a dalnak (legalábbis számomra), hogy kicsit vonatott, uncsi, ezért csak 4 pontos lett.

Knoll Gabiról először akkor hallottam, amikor a Társas Játék második évada kezdődött, és ő énekelte az új főcímdalt. Az a szám is tetszett, és most ez is, csak szintén ugyanaz a bajom vele, mint Joni dalával, kicsit lomha, vontatott. 4 pont.

Oláh Ibolya sem egy túl szimpatikus személy számomra, de ez a dala megragad az ember fülében, érdekes! 4 pontot érdemel tőlem.

Erről a csapatról sem hallottam ezidáig, de tetszik a dal, a szövege az egyik erőssége, angolul nem nagyon tudnám elképzelni.

Király Viktor sem szimpatikus. Úgy látszik, idén sok nem szimpatikus “sztár”/énekes végez a listám élén ^^””” A nővérének a dala jobb, az övé csak 4 pontos nálam.

3 PONTOSAK

Szeretem az acapellát, de ez a dal nekem kicsit unalmas. Nem rossz, nem rossz, de nem hiszem, hogy megállná odakint a helyét.

Marge dala egy régi román nemzeti válogatós dalra emlékeztet (távol áll tőlem mindenféle plágium-gyanúsítgatás, csak annyit mondok, hogy emlékeztet, hasonló a stílus), de sehogy sem jut eszembe a szám címe és előadója. Kellemes rádiós dal, de a versenyre ez kevés lenne.

Ez a dal annyira aranyos :3 ByeAlex tavalyi dalához hasonlít, csak a különbség az, hogy anno a válogató idején az övét nem szerettem, ez viszont tetszik! Jó a szövege, megnyugtatja az embert… csak hát a nagy versenyen nem biztos, hogy ez elég lenne.

Cserpes Laurával kapcsolatosan mindenki azt mondja, hogy ez a dala jobb, mint a tavalyi. Hát nekem a tavalyi jobban bejött, ha már a két középszerű dalt kell összehasonlítsam. Ez egy kicsit nyálas nekem, kicsit idegesítő ^^”” A rádióban elhallgatnám, de az Eurovízióra nem küldeném ki.

Erről a Muzikfabrikról sem hallottam még. Jó kis rádiós dal, de egy élő adásban szerintem nem állná meg a helyét.

Gájer Bálintnak jó hangja van, az tény, a dal is szép, az is tény, de sajnos naaaaagyon vontatott és untató. Odakint kevés lenne szerintem.

A Szécsi-ikrek dala sem rossz, szintén ugyanaz, mint a föntiek, a rádióban elhallgatnám, de Koppenhágában nem igazán tudom elképzelni.

Boginak kétségkívül jobb az idei dala, mint a tavalyi. Megint magamat ismétlem: rádióban hallgatható, odakintre kevés. Idén amúgy úgy tűnik, ez az egyik leginkább hájpolt dal (majd a 2 pontosaim közt lesz a következő), mint tavaly annak a szőke énekesnőnek a dala (nem jut eszembe a neve) – én is ugyanúgy vagyok ezzel a dallal, mint azzal a bizonyos tavalyival: nem rossz dal, de nekem kevés!

2 PONTOSAK

Ez valamiért nekem nem jött be. Nem tudom igazán megindokolni, személy szerint nekem nem tetszik. Másoknak tetszhet, nekem valamiért nem a stílusom.

Ez a tinipop szintén nem az igazi nekem.

Nem vagyok egy nagy rocker, de nem is utálom a rockzenét, ez viszont nekem nem igazán jött be nekem. A ritmusa jó, de valahogy összességében nem tetszik. Nem azt mondom, hogy ne lehetne rockzenét vinni Eurovízióra, voltak ott jó dolgok már (Lordi, Terasbetoni stb.), de nem ez. Mellesleg poénos, ahogy átírták a szöveget (eredetileg a refrénben “kurvák” és “kokain” szerepelt, ez meg ugye nem volt műsor-kompatibilis)😀

Ez abszolút nem tetszik nekem, pedig Hiennek vannak jó dalai. Túl egyszerű, túl gagyi nekem.

Nem az én stílusom, és nagyon kevés lenne az Eurovízióra szerintem.

Na a másik túlhájpolt dal! Sokan első helyre teszik, nekem csak 2 pontos. Rádiózene vagy háttérzene. Nem élő műsorba való, kevés!

1 PONTOSAK

Már annak idején az X-Faktorban (akkor még néztem) sem szerettem a héliumot szívott hangját ennek a pasasnak, és sajnos nem tudtam ezen túltenni magam azóta sem. 1 pont.

Nincs bajom a Beatlesszel, de azért ne emlékzenekart küldjünk már ki a versenyre… nem jó.

Na ez a dal egy nagy dilemma nekem a szövege miatt. Mert a szövege jó!! De a dal 1 pontos. Ugye a szöveg lenne az erőssége, angolra nem lehet lefordítani, odakint meg magyarul (bár  a magyarul éneklés nagy támogatója vagyok) nem állná meg a helyét. Lassú, vontatott.

Vastag Tamás tudna jobbat is, nem tudom, miért ragaszkodik ezekhez a lassú, unalmas, nyáltenger dalokhoz. A tavalyi dalánál sokkal rosszabb az idei, angolul még csak-csak elment, de aztán a hivatalos oldalon is cserélték magyarra, az meg sajnos még borzalmasabb, mint az angol. Nyál.

Az értékelésem összegzése:

A Dal 2014 előzőetes értékelés copy

Összességében el kell mondani, hogy szerintem a tavalyi és tavalyelőttiek műsorokhoz képest az idei mezőny erősebb lett. Az élő adások során viszont még sok mindenre fény derül…

Egyéb Eurovíziós hírek: Románia is elkezdi keresni a dalokat, február 20-án mutatják be a nemzeti döntős dalokat, a Selecţia Naţionalát pedig március 3-án tartják. A 2010-ben Romániát képviselő Paula Seling és Ovi már készül egy új dallal. Moldova is hamarosan elkezdi keresni a dalokat (remélem, Doiniţa Gherman idén is előrukkol valamivel), az O melodie pentru Europa időpontjai: március 11-13-15.

Ne habozz, kommentelj!

